براستی سکس چه فایده ای دارد ؟

پزشکی تعریف میکرد که پیرمرد 100 ساله ای را که مدتی در بیمارستان بستری و حال در شرف ترخیص بوده است را ویزیت کرده. آنچه نام و خاطره این پیر مرد را در ذهن پزشک ماندنی کرده نه فقط سن زیاد او بلکه روحیه بسیار بالا و بشاش پیر مرد و همچنین سوالی بوده است که درلحظه خروچ از بیمارستان از پزشک خود میپرسد " دکتر به من بگو چند روز دیگر میتوانم با همسرم سکس داشته باشم ؟! "

در این لحظه پیر مرد سرش را به گوش دکتر نزدیک میکند و آهسته میگوید :" مگر تو نمیخواهی راز صد ساله شدن من را بدانی ؟!" پزشک بلافاصله پاسخ میدهد که مسلماً دوست دارم بدانم چه کردی که به 100 سالگی رسیدی . پیر مرد میگوید رمز طول عمر من این است : " از هیچ فرصتی برای برقراری رابطه جنسی با همسرت غافل مشو ! "

این نمونه عملی این فرضیه میباشد که افرادی که زندگی جنسی فعالی دارند از تندرستی جسمانی و روانی بالاتری بهره مند هستند . تحقیقات بسیاری انجام پذیرفته تا کم و کیف احتمال تاثیر رابطه جنسی بر طول عمر و یا به عبارتی فواید تناوب در رفتار جنسی را به بوته امتحان یا آزمایش گذارند . در این راستا آنچه توجه محققین را به خود جلب کرده است این است که اگر تا به امروز به سکس به عنوان رفتاری صرفاً لذت بخش که بقاء نسل را گارانتی گر است ، نگریسته میشده ، امروزه باید به دید " درمان " به آن نگاه شود.

از جمله مواردی که تاثیر مثبت برقراری رابطه جنسی را نمایانگرند عبارتند از :

1- افزایش توانمندی سیستم دفاعی بدن و مقابله آن با ویروس ها و باکتری ها خصوصاً ویروس سرما خوردگی. تحقیقات اخیر نشان داده اند که پس از انزال ناشی از تحریک، نوسانات هورمونی رخ می دهند و چنین انزالهایی به افزایش مقدار آدرنالین، پرولاکتین و سلولهای دفاعی کمک می کنند. یک یا دو بار رابطه جنسی در هفته با سطوح بالاتری از یک نوع آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین‌ IgA یا A ارتباط دارد، که می تواند شما را از سرماخوردگی و عفونت های دیگر محافظت کند.

2- تنظیم دوره قاعدگی و کاهش دردهای هنگام قاعدگی. علت این امر افزایش سطح هورمون استروژن. شما می دانید که قابلیت باروری یک زن تا حد زیادی به منظم بودن عادت ماهانه او بستگی دارد؛ پس زنانی که فعالیت جنسی بیشتری دارند کمتر دچار مشکل ناباروری خواهند شد. از طرف دیگر معمولا هر چه عادت ماهانه نظم بیشتری داشته باشد، سلامت عمومی بدن زن نیز بهتر خواهد بود.

3- بهبود کارکرد پروستات و کاهش عفونت پروستات و سرطان پروستات در مردان: براي توليد مايع مني، پروستات و كيسه مني موادي همچون روي، اسيد سيتريك و پتاسيم را از خون ميگيرند و آنها را تا 600 برابر تغليظ ميكنند. در اين بين هر عامل سرطانزاي موجود در خون نيز ممكن است به همراه اين مواد و به همين ميزان در پروستات تغليظ و انباشته گردد. رابطه جنسي و انزال مكرر ميتواند از انباشته شدن عوامل سرطانزا در درون غده پروستات جلوگيري به عمل آورد.

4- خواب بهتر و عمیقتر بواسطه افزایش میزان جریان خون و جریان اکسیژن در بدن. با توجه به تحقیقات، اوکسی توسین که یکی از هورمونهای تولید شده در طول ارگاسم میباشد، نیز خواب آور است.

5- کاهش درد و افزایش توانایی بدن در تحمل آن بواسطه افزایش میزان اندورفین در بدن ، خصوصاً کاهش سردردهای مزمن و میگرنی. درست قبل ازارگاسم (اوج لذت جنسي) سطح هورمون اكسي توسين به 5 برابر سطح نرمال افزايش مي يابد. اين هورمون باعث ترشح آندورفين (ضد درد طبيعي بدن) گرديده و هرگونه دردي را تسكين ميدهد. رابطه جنسي باعث ترشح هورمون استروژن نيز ميگردد كه ميتواند دردهاي قاعدگي را كاهش دهد. هورمون هایی که در پی تحریک جنسی و ارگاسم آزاد می شوند از خاصیت آرام بخش برخوارد بوده و تا حد بسیار زیادی می توانند از بروز درد جلوگیری نمایند.

6- بهبود افسردگی های خفیف و قابلیت عملکرد جانشینی سکس با داروهای ضد افسردگی: زناني كه از لحاظ جنسي فعال بوده و شريك جنسي آنان نيز از كاندوم استفاده نمي كنند، كمتر مستعد افسردگي ميباشند. هورمون پروستاگلاندين موجود در مني مردان بوسيله دستگاه تناسلي زنان جذب گرديده و باعث تعديل هورمونهاي زنانه مي شود. مني مردان حاوي هورمونهاي استروژن و پروژسترون ميباشد كه هر دوي آنها در بهبود خلق موثر ميباشند. زناني كه در معرض مني شوهران خود قرار دارند (رابطه جنسي بدون كاندوم) شادتر ميباشند.

7- کاهش وزن و از دست دادن کالری ، متعاقب هر رابطه جنسی چیزی معادل پانزده دقیقه پیاده روی بر روی دستگاه ترید میل يعني 200 کالری سوزانده میشود. ضربان قلب فرد برانگيخته (از لحاظ جنسي) از 70 بار در دقيقه به 150 بار در دقيقه افزايش مي يابد. انقباضات حين رابطه جنسي باعث تمرين و درگير شدن عضلات لگن، رانها، باسن، بازوها، گردن و قفسه سينه ميگردد. پلاسماي مني مردان حاوي هورمونهاي تحريك كننده غدد تيروئيد ميباشد، كه ميتواند باعث افزايش متابوليسم پايه در زنان و كاهش وزن آنان گردد. ۶۱% بزرگسالان، مبتلا به اضافه وزن هستند و ۱۵% این تعداد به گونه ای خطرناک و مهلک چاق هستند.چاقی و عوارض ناشی از آن، بشدت بر سلامتی قلب تاثیر می گذارند. چربی اضافی بدن و میزان بالای تری گلیسرید خون ممکن است به بیماری فشار خون، دیابت و بیماریهای قلبی-عروقی منجر شوند. خوشبختانه، تحقیقات نشان داده اند که تحریک جنسی، ترشح آدرنالین و گرمازایی بدن (چربی سوزی) را افزایش می دهد. آدرنالین، برای تولید انرژی، وارد بافت ادیپوز (چربی) می شود. همین پدیده، علت ارتباط فعالیت جنسی و لاغری را توضیح می دهد.

8- بهبود سلامت دهان و دندان بواسطه افزایش میزان بزاق و آنزیمهای مفیدی که از پوسیدگی دندان جلوگیری میکنند. پلاسماي مني (جذب شده از مخاط مهبل) حاوي روي، كلسيم و ديگر مواد معدني ميباشد كه از پوسيدگي دندانها جلوگيري ميكند. همچنين آداب برقراري رابطه جنسي، دو شريك جنسي را ملزم به رعايت اصول اوليه بهداشت از جمله مسواك زدن دندانها ميكند.

9- افزایش کیفیبت روابط زناشویی بواسطه عمیق تر شدن رابطه عاطفی: متعاقب هر رابطه جنسی اکسی توسین که هورمون مشترک بین زنان و مردان میباشد تولید میشود، این هورمون باعث وابستگی و تعلق زیاد احساسی در هر دو جنس مذکر و مونث میشود.

10- بهبود حس بويايي: پس از رابطه جنسي ترشح هورمون پرولاكتين افزايش مييابد. اين هورمون سبب ميگردد تا سلولهاي بنيادي مغز نورونهاي جديدي را در پياز بويايي مغز ايجاد كنند. (در دوران شيردهي نيز اين بهبودي حس بويايي در زنان مشاهده ميگردد(

11- افزایش اعتماد به نفس به لحاظ عملی شدن این باور که فرد توانایی لذت بردن ولذت بخشیدن را داراست. رابطه جنسي سالم در افزايش اعتماد بنفس و عزت نفس زنان و مردان (خصوصا مردان) ميتواند تاثير بسزايي داشته باشد. یکی از دلایلی که مردم رابطه جنسی دارند این است که احساس خوبی بدست میاورند. رابطه جنسی طولانی، با اعتماد به نفس آغاز می شود، و آن را افزایش میدهد. سکس کافی باعث می شود حس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

12- افزایش احساس تجربه خوشبختی: افراد، خوشبختی را در تجربه جنسیِ موفق میدانند ونه در بیزینسِ موفق ، به عبارتی آنهایی که به جای حساب بانکی های فعال ، اتاق خواب هایشان فعال است خود را بیشتر خوشبخت ارزیابی مینمایند .

13- سکس صبحگاهی باعث تقویت و نشاط شما میشود. محققان می گویند سکس صبحگاهی باعث تقویت و نشاط شما میشود یکی از دلایل آن، تولید انتی بادی برای از بین بردن عوامل بیماری زا در سکس صبحگاهی است. همچنین ترشح هورمونی باعث شفاف شدن پوست می گردد. 

14- رامش دهنده اعصاب وکاهنده استرس . استرس و اضطراب،انرژی ما را می‌گیرد و نهایتا ما را خسته و کم‌ حوصله می‌کند. فردی که تمام روز را با تنش و استرس گذرانده، توانی برای امور عادی روزمره ندارد حتی گاهی حال و حوصله سلام کردن را هم ندارد. بررسی‌ها نشان داده افراد پراضطراب و پرتنش،کمتر به روابط زناشویی با همسرشان تمایل نشان می‌دهند. بقیه افراد هم همین‌طورند، یعنی زمانی که درگیر استرس و تنش هستند، نسبت به رابطه زناشویی بی‌علاقه می‌شوند. تحقیقات بیولوژیک هم سرنخ‌هایی از این موضوع به دست آورده است چنان‌که محققان می‌گویند استرس باعث اتصال هورمون‌های جنسی به پروتئین‌ها می‌شود و به این ترتیب آنها را از دسترس سلول‌های هدف دور نگه می‌دارد. هورمون‌ها نمی‌توانند تاثیر خود را در بدن داشته باشند و به همین علت، میل جنسی فرد کمتر می‌شود. برای کاهش استرس، حتما نیاز به برقراری ارتباط کامل بین همسران نیست بلکه بهتر است در مرحله اول، همدیگر را نوازش کنند و به روش‌های مختلف محبت خود را به یکدیگر نشان دهند. چنین رفتاری میزان استرس و افسردگی آنها را 8 برابر کاهش می‌دهد. یکی از مزایای اوج لذت جنسی این است که در طول فعالیت جنسی، بخش هایی از مغز زن را که مسئول ترس و اضطراب هستند شروع به منبسط میکند. در طول روز که بدن با بسیاری از چالش های روحی و جسمی درگیر است میتوانید با یک فعالیت جنسی گرم مقدار زیادی اندروفین را بدن خود ازاد کرده و بدین صورت از استرس جلوگیری کنید.

15- تاثیر مستقیم در بهبود سلامت قلب كاهش ريسك بيماريهاي قلبي: داشتن بيش از 3 نوبت رابطه جنسي در طول هفته ريسك ابتلا به بيماريهاي قلبي را به نصف كاهش ميدهد، که علت آن ترشح هورمون استروژن است.

16- رابطه جنسي كلسترول بد خون را نيز كاهش ميدهد.

17- بهبود در روابط خانوادگی و اجتماعی شخص: رابطه جنسي چنانچه با عشق توام باشد شفا بخش و درمانگر است: چنانچه كسي را داريد كه برايتان اهميت قائل بوده و دوستتان داشته باشد و در مقابل، شما نيز براي وي اهميت قائل بوده و دوستش داشته باشيد، از لحاظ احساسي و جسمي نيز با يكديگر صميمي باشيد، آنوقت 3-5 برابر كمتر در معرض خطر مرگ زودرس و يا ابتلا به بيماريهاي گوناگون قرار خواهيد داشت. بخشي از آن به خاطر اثرات مثبت لمس كردن ميباشد. در آغوش گرفتن و نوازش كردن باعث تغيير در تركيبات شيميايي بدن شما ميشود.

18- رابطه جنسي باعث افزايش توليد هورمون تستوسترون ميشود: اين هورمون باعث محكمتر شدن عضلات و استخوانها ميگردد. و نیز منجر به افزایش میل جنسی میگردد.

19- سرماخوردگي كمتر: افرادي كه 1-2 بار درهفته رابطه جنسي دارند، سطح پادتن ایمونوگلوبولیندر بدن آنها 30 درصد بيشتر ميباشد. اين امر باعث تقويت سيستم ايمني بدن ميگردد.

20- كنترل بهتر مثانه: رابطه جنسي منجر به تمرينات كیگل بصورت طبيعي ميشود و باعث تقويت عضلات مثانه ميگردد، مخصوصا در مورد خانمهایی که از بی اختیاری و عدم کنترل ادرار رنج میبرند، رابطه جنسی تاثیر مثبت خواهد داشت.

21- جلوگیری از تحلیل مهبل در زنان یائسه: زنان يائسه اي كه از رابطه جنسي امتناع مي ورزند ممكن است دچار آتروفي(تحليل) مهبل و مقاربت دردناك گردند. تمام هورمونهايي كه زنان يائسه به آنها نياز دارند، از طريق رابطه جنسي سالم با شوهرانشان قابل دريافت ميباشد(رابطه جنسي بدون كاندوم).

22- افزايش جريان خون: رابطه جنسي جريان خون به مغز و ديگر اعضاي بدن را افزايش ميدهد. بنابراين اكسيژن و مواد مغذي بيشتري به ارگانهاي بدن رسيده و مواد زايد نيز سريعتر از بدن دفع ميگردند.

23- نرخ مرگ و مير درافرادي كه 2 بار درهفته به ارگاسم ميرسند، نصف افرادي است كه در طول ماه تنها يك مرتبه ارگاسم را تجربه ميكنند.

24- تقویت حافظه: رابطه جنسي باعث افزايش سطح هورمون استروژن در زنان ميگردد. اين هورمون باعث تقویت حافظه میگردد و از ابتلا به آلزایمر پیشگیری میشود.

25- حس خوشبختی: دوپامين، انتقال دهنده عصبي، مسبب حس خوشبختي و آرامش است

26- وفاداری به همسر: اكسي توسين هم هورموني است كه «بانوي عشق» لقب گرفته است. صداي فرد مورد علاقه، خاطرات شيرين، حتي يك نگاه مهربان باعث ترشح اين هورمون در بدن مي‌شود. اكسي توسين به‌مقدار بسيار زيادي در اولين رابطه عاشقانه در بدن ترشح مي‌شود و البته اين هورمون عامل انقباض‌هاي دوره زايمان است
وقتي دو نفر به هم وابسته مي‌شوند و اعتماد كامل بينشان شكل مي‌گيرد، ترشح اين هورمون در بدن آغاز مي‌شود و در حقيقت مي‌توان گفت اين هورمون جزو معدود هورمون‌هايي است كه ترشح آنها نه تنها دلايل فيزيولوژيك، بلكه احساسي دارد. اكسي توسين باعث وابسته شدن و عشق دو فرد به هم مي‌شود و افراد را به داشتن رابطه زناشويي مكرر، يك زندگي بادوام، داشتن فرزندان و...ترغيب مي‌كند و از خیانت جلوگیری میکند.

27- نفس عمیق: یک شب معاشقه به راحتی می تواند میزان اکسیژن موجود در سلول ها را افزایش دهد و همچنین کمک می کند تا اندام ها و بافت های مختلف بدن در بهترین وضعیت خود قرار بگیرند.

28- ماهیچه و استخوان های قدرتمند: هرگونه فعالیت بدنی سبب می شود تا میزان ترشح تستسترون در بدن افزایش پیدا کند. همانطور که می دانید تستسترون سبب تحکیم بافت های ماهیچه و استخوانی در مردان می شود.

29- کاهش کلسترول: معاشقه مداوم، با پیروی از یک روند کاملاً آرام، کلسترول کل بدن را کاهش می دهد. این امر در حالی است که کلسترول خوب خون افزایش پیدا کرده و تنها کلسترول بد کاهش می یابد

30- احساس خوشایند: مقاربت، دوپامین، آدرنالین و تحریک مقاربت، ترشح دوپامین را تسهیل می کند. دوپامین یک ناقل عصبی و مونوآمین ساده است که در ترکیب و ترشح اپی نفرین (آدرنالین) نقش دارد. افزایش ضربان قلب که همراه با تحریک جنسی رخ می دهد، یکی از تاثیرات دوپامین بر ترشح آدرنالین است. دوپامین، هورمون “احساس خوشایند” است و به همین دلیل، در اعتیاد و رفتارهای لذت جویانه نقش دارد.

31- کاهش فشار خون: بین درآغوش گرفتن شریک جنسی و کاهش فشار خون در زنان، رابطه وجود دارد

32- سخاوت بیشتر: همچنین اوکسی توسین بالاتر با احساس سخاوت نیزمرتبط است. بنابراین اگر ناگهان نسبت به معمول احساس سخاوت بیشتری به شریک زندگی خود داشتید، زائیده هورمون عشق است.

33- سکس بیشتر ، مرگ دیرتر. سالهاست که متخصصین امور بهداشتی در تلاشند که با شناسایی مجموعه فاکتورهای دخیل بر کیفیت و کمیت زندگی انسانها ، توصیه های لازم را در راه بهره وری بیشتر ازتندرستی ارائه گر باشند. یکی از زمینه های مورد علاقه محققین بررسی رابطه میزان دفعات ارتباط جنسی و نرخ مرگ و میر بوده است . در این راستا تیم مطالعاتی مرکب از پژوهشگران دانشگاه بریستول و دانشگاه کویینز کار مشترکی را به مدت 10 سال بر روی 1000 مرد بین 59-49 سال انجام داده اند . زندگی جنسی و میزان دفعات ارتباط جنسی این افراد به طور منظم ثبت و ضبط گردیده هر یک در سه گروه یا طبقه جایگزین شدند. گروه اول کسانی بودند که هفته ای دو بار یا بیشتر مبادرت به برقراری رابطه جنسی مینمودند، گروه دوم افرادی که کمتر از هفته ای دو بار تمایل به برقراری رابطه جنسی داشتند و نهایتاً گروه سوم که ماهی یکبار یا کمتر شرایط برقراری رابطه جنسی را تجربه میکردند. در طول ده سال میزان فعالیت جنسی این افراد مرتباً تحت نظر میبود و چنانچه در این اثنا مرگ و میری برای آزمودنی ها اتفاق افتاده بود با توجه به میزان دفعات برقراری رابطه جنسی و تجربه ارگاسم در آنها ، سعی در تشخیص رابطه گردید. چنانچه محققین انتظار میداشتند نرخ مرگ و میر در افرادی که در سابقه خود ارگاسم های بیشتر یا دفعات سکس بیشتری میداشتند بسیار کمتراز افراد گروه دوم و به ترتیب گروه دوم نرخ مرگ و میری کمتر از گروه سوم را نشان میدادند.

 

🌺فیروزه سخندانی 

روانشاس شخصیت و مشاور ازدواج

پژوهشگر و درمانگر مسائل جنسی

 

˄