سکستراپی چیست؟

طبق آمار از آنجا که 40 تا 60 درصد از مشکلات زناشویی، ناشی از روابط جنسی است، بنظر می آید که بررسی علمی تر به مقوله سکس در موارد درمانی، لزوم بیشتری پیدا کرده است و جوامع علمی را بر آن داشته تا پایه ریز علم نوینی باشند بنام سکسولوژی. سکسولوژی علمی است جدید و چند وجهی، که ارتباط تنگاتنگی با علوم پزشکی، روانپزشکی، روانشناسی، آمار، جامعه شناسی، جرم شناسی، زیست شناسی و حتی هنر و موزیک دارد. تعریف علمی سکسولوژی عبارت است از: مطالعه هدفمند رفتار جنسی در انسان و حیوان که این رفتار از قبل از تولد جاندار شروع گشته و در طول زندگی او ادامه می یابد. سکسولوژی در اکثر فرهنگ لغات، تحت عنوان "علم مطالعه جنسیت" تعریف شده است. جنسیت درواقع همان شرایطی است که یک مرد را از زن متمایز می کند و سکستراپی عبارتست از رفع تخصصی گرفتاریها و مشکلاتی که فرد در رابطه با رفتار جنسی خود و یا شریک جنسی خود دارا می باشد. سکسولوژی مدرن ترکیبی از زمینه های متفاوتی همانند روانشناسی، آمار، بیولوژی، جامعه شناسی، آسیب­ شناسی و مردم شناسی می باشد. نکته قابل ذکر اینکه سکسولوژی یک علم توصیفی است و نه یک علم تجویزی بدین معنی که سکسولوژی بیش از آنکه در پی تایید و یا تکذیب رفتار جنسی باشد در پی ریشه یابی علل رفتار و عوامل موثر بر این رفتار میباشد.

 

ویژگیهای سکستراپیست چیست؟

از آنجایی که بسیاری از مشکلات جنسی ریشه در روابط اجتماعی و مشکلات شخصیتی افراد دارد تنها یک روان شناس و یک روان درمانگر قادر به شناسایی و ارزیابی مشکلات فردی، اجتماعی و شخصیتی بیمار گشته درحل آنها می تواند به وی کمک کند. سکستراپیست می بایست متخصص در امر بهداشت روانی بوده، دوره های کامل روان درمانی را طی کرده باشد و آموزشهای لازم در امر مشاوره های جنسی را زیر نظر متخصصین سپری کرده باشد. مهارت کامل در امر مشاوره و روان درمانی و داشتن زمینه ای کامل در امر روانشناسی نکته ای بس حائز اهمیت در روند سکستراپی بشمار می رود. از طرفی سکستراپیست می بایست به فیزیولوژی بدن و آناتومی ارگانهای جنسی و عملکرد آنها احاطه کامل داشته باشد و بتواند اختلالات روانی و بدنی را از هم تمیز داده، در رفع آنها به بیمار، توصیه های لازم را به عمل آورد. لازم به ذکر است که آشنایی به زمینه های فرهنگی و اخلاقی و مذهبی هر جامعه از ضروریات بسیار پر اهمیت کار یک سکستراپی می باشد چرا که نقد و بررسی اختلالات جنسی بدون در نظر گرفتن زمینه های فرهنگی و عقیدتی آن جامعه کاری عبث و غیرکارآمد به نظر می رسد.

 

چه انتظاراتي بايد از سکستراپيست خود داشت؟

سکستراپيست شما بايد ويژگيهای زير را داشته باشد:

پذيرش بدون قيد و شرط: يعني بتوانيد آزادانه و بدور از هرگونه محدوديت راجع به موضوع مورد نظر خود با او صحبت کنبد.

امين اطلاعات شما: يعني اطلاعاتي که شما در اختيار او گذاشته ايد محرمانه خواهد ماند.

رفتار غير مغرضانه: يعني سکستراپيست شما، بدون هيچ تعصب و پيش داوري شما را راهنمايي کند.

بدون قضاوت: سکستراپيست شما، بعد از نقد و بررسي مشکل مطرح شده، تغيير در ديدگاه وی و نحوه قضاوت او راجع به شما نبايد ديده شود.

ارتباط بدني: در جلسات درمانی هيچگونه ارتباط بدني بين درمانگر و مراجعه کننده وجود نخواهد داشت.

 

چه کساني به سکستراپي نيازمندند؟

اگر چه تصور عموم بر اين است که سکستراپي صرفا برای افرادي که دچار مشکلات جنسي هستند محدود مي گردد، ليکن از آنجا که بخشي از کار سکستراپيست ها آموزش جنسي، آناتومي جنسي و آموزشهاي بهداشت جنسي است؛ لذا مراجعه به سکستراپيست تلاشي است براي لذت بيشتر از زندگي جنسي خود و عميق تر کردن روابط بين فردي. علاوه بر اين افرادي که به نوعي از مشکلات زير در رنج اند بايد به سکستراپيست مراجعه کنند:

از ميان رفته شدن صميميت در روابط زناشويي بين زوجين

تمايل اندک به ارتباط جنسي يا کمبود ميل جنسي

مشکل در لذت بردن در ارتباط جنسي

مشکل کنترل انزال

مشکل رسيدن به ارگاسم

مقاربت دردناک

افکار وسواسگونه و غير قابل گريز در مورد مسائل جنسي

احساس گناه در رابطه با سکس

ارتباط ناخشنود با شريک جنسي و ميل به ترک آن

مورد سو استفاده جنسي بودن

عدم اطمينان از هويت جنسي خود و انحرافات جنسي

فیروزه سخندانی 
روانشناس شخصیت و مشاور ازدواج

پژوهشگر و درمانگر مسائل جنسی
 

 

˄