صمیمیت جنسی

 تعریف صمیمیت جنسی:
صمیمیت در ازدواج بسیار باارزش است زیرا تعهد زوجین به ثبات رابطه را محکم می‌کند و به‌طور مثبتی با سازگاری و رضایت زناشویی همراه است. صمیمیت شامل رفتاری است که در آن افراد تلاش می‌کنند به یکدیگر نزدیک شوند و شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان را در احساسات، افکار و رفتارشان کشف کنند.

صمیمیت جنسی، احساسی است که نزدیکی، تعلق و تماس را ایجاد کند؛

همچنین می‌توان صمیمیت جنسی را به‌عنوان فرایند در تماس بودن، درک خود و افشای خود در حضور همسر تعریف کرد. صمیمیت جنسی نتیجه‌ی افشای مسائل صمیمانه و در میان گذاشتن مسائل صمیمانه است.

ارتباط‌های صمیمانه از مهم‌ترین تجارب زندگی هستند و برای رهایی از تنهایی به ما کمک می‌کنند. همچنین برای ما عشق و حمایت عاطفی فراهم می‌کنند و برای رشد توانایی‌های بالقوه که در درون ماست به ما کمک می‌کنند. به‌وسیله روابط صمیمانه ما می‌توانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

لازمه‌ی صمیمیت جنسی شناخت، درک، پذیرش و همدلی با احساسات فرد دیگر است. صمیمیت جنسی یک نیاز اساسی و واقعی انسان است.  

✅ لازمه‌ی صمیمیت جنسی، نیاز به ارتباط و در میان گذاشتن احساس‌ها، آرزوها و هوس‌هایی است که ماهیت جنسی و جسمی دارند. هدف صمیمیت جنسی ارضاء تمایلات جنسی است؛ از طریق فعالیت‌های جنسی مانند تماشای فیلم‌های عاشقانه، خواندن مطالب عاشقانه با همسر که این کارها مقدمه برانگیختگی جنسی هستند. فعالیت‌هایی مانند آمیزش جنسی، لمس کردن و در آغوش گرفتن و لذت و رضایت جنسی جزء صمیمت جنسی هستند.

 اگر روابط جنسی راضی‌کننده نباشد، منجر به احساس محرومیت، ناکامی و عدم احساس ایمنی می‌گردد. زوج‌های شادکام نسبت به زوج‌های ناشاد از زندگی جنسی خود خشنودترند و ارتباط جنسی بیشتری دارند. 

اگر زوج‌ها رابطه جنسی خوبی نداشته باشند، به‌اندازه 90 درصد روی روابط آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارند، رابطه جنسی خوب به شما احساس آرامش می‌دهد، با داشتن رابطه جنسی خوب می‌توانید به همسرتان نزدیک‌تر شوید. این باور که فعالیت جنسی در ازدواج مهم نیست یک اشتباه مسلم است و باعث کاهش صمیمیت می‌شود. زوج‌هایی که اهمیت این عنصر ضروری را دست‌کم می‌گیرند، اشتباه بزرگی می‌کنند. کم‌اهمیت دادن به رابطه جنسی، کاهش کیفیت ازدواج است.

🔺زوج‌هایی که رضایت جنسی بالایی دارند، زندگی آن‌ها از تعهد و مدت‌زمان طولانی‌تری برخوردار است.

صمیمیت جنسی بیشترین حساسیت و در عین حال بیشترین مشکلات را براي زوج‌ها به ارمغان می‌آورد. اگر زوجین نسبت به تفاوتهاي خود در تقاضاهاي جنسی و تمایلات مختلف‌شان در آمیزش جنسی آگاهی داشته باشند، می‌توانند قبل از آن که ارتباطشان دچار‌ مشکل گردد آن را مورد درمان قرار دهند. برعکس اگر زوجین نسبت به صمیمیت جنسی خود آگاه نباشند باید شاهد برون‌ریزي مشکلات باشند.

اولین قدم برای ایجاد صمیمیت را باید برای خودمان برداریم. یعنی نیازهامون رو بشناسیم، بایدها و نبایدهامون رو بشناسیم، و یاد بگیریم که چطور می‌توانیم در مورد خواسته‌ها و بایدها و نبایدهامون صحبت کنیم که تاثیرگذار باشد و برای شنونده قابل درک و پذیرش باشد.

و این را هم در نظر بگیریم که ممکن هست بخشی از خواسته‌های ما برای شنونده یا قابل درک نباشد یا قابل اجرا.

باید خواسته‌هامون را به ساده‌ترین شکل ممکن بیان کنیم و اگر شنونده دوست ندارد آنها را اجرا کند، بپرسیم که چه چیزی او را اذیت می‌کند.

بیان کردن خواسته‌ها باید بالغانه باشد، نیازی به قهر کردن یا پرخاشگری یا گریه یا عصبانیت نیست.

🔺اگر شما کسی هستید که به جای بیان خواسته هایتان سکوت می‌کنید، یا گریه می‌کنید، یا قهر یا پرخاشگری، بدانید که دارید شبیه یک کودک رفتار می‌کنید نه یک فرد بالغ.

و برای رسیدن به صمیمیت جنسی به یک فرد بالغ و یک کودک شاد و خلاق احتیاج داریم نه کودک ناسازگار.

برای ایجاد صمیمیت،  ابتدا شناخت و آگاهی از نیازهای خودمان و نیازهای پارتنرمان باید به دست بیاوریم. و همچنین رفتارهایی مثل قهر، گریه، پرخاشگری و سکوت کاربرد ندارد. در عوض، آنچه که می‌تواند صمیمت ایجاد کند،گفتگو، همدلی و احترام می‌باشد.

همیشه تغییر از خودِ من شروع می‌شود. پس اگر انتظار صمیمیت در رابطه دارید قدم اول را برای ایجاد تغییر بردارید.
قاعدتا تغییر ما باعث تغییر پارتنرمان‌ می‌شود.

خب حتما این سوال برایتان ایجاد می‌شود که اگر ما تغییر کنیم و پارتنرمان تغییر نکرد چی؟

سوال خوبیه! چرا پارتنرتون مقاومت به تغییر داره؟

✅ صمیمیت جنسی به چه معناست ؟ 
یکی از مهم ترین موضوعات در زندگی زناشویی مسئله صمیمیت جنسی است. اغلب افراد صمیمیت جنسی را با داشتن رابطه جنسی زیاد اشتباه می گیرند و معنی آن را به درستی نمی‌دانند. اما در واقع رابطه جنسی را می‌توان بدون وجود صمیمیت و علاقه نیز انجام داد. نمونه‌های بسیاری از روابط جنسی بدون وجود علاقه بین طرفین و صمیمیت جنسی را می‌توانید به صورت روزمره در اطراف خود ببینید. 
این نوع روابط صرفا اعمال جسمی هستند که هرچند بین دو طرف طولانی مدت هم باشند اما حس صمیمیت و یا اعتماد و نزدیکی را ایجاد نمی‌کنند. 


صمیمیت به معنای داشتن شناخت عمیق از شخص مورد علاقه‌تان و دانستن اینکه او نیز شما را عمیقا می‌شناسد و به شما علاقه دارد، می‌باشد. این نوع رابطه و احساس نزدیکی لزوما در یک رابطه دوستی کوتاه مدت و یا اوایل زندگی زناشویی به دست نمی‌آید. بلکه نیازمند گذر زمان و پیدا کردن شناخت کافی از یکدیگر و فهمیدن نقاط ضعف و قوت طرف مقابل است. اگر حس عشق و علاقه نیز به این شناخت اضافه گردد می‌توان گفت که صمیمیت جنسی اتفاق افتاده است.

✅ صمیمیت جنسی شامل چه مواردی است ؟  

🔺شناخت : اولین مرحله برای رسیدن به صمیمیت جنسی شناخت طرف مقابل است. اینکه شما بدانید او چگونه فردی است، چه خصوصیات اخلاقی دارد، چه عاداتی در زندگی روزمره او وجود دارد، فعالیت روزانه‌اش به چه صورت است، و از همه مهم‌تر اینکه علایق جنسی او را شناسایی کنید و بدانید که چگونه در یک رابطه جنسی او به بالاترین حس لذت می‌رسد.

🔺پذیرش : بعد از اینکه شریک خود را به خوبی شناختید بسیار مهم است که بدانید اگر عادت بدی در زندگی او یافتید و ویژگی‌ای از او مشاهده کردید که برای شما قابل تحمل نبود در وهله اول با صحبت از او بخواهید که این مشکل را برطرف کند تا به رابطه صمیمانه‌تان آسیبی نرسد. و سعی کنید در تغییر این عادت به او کمک کنید. اما اگر نتوانست و این عادت آن قدر هم بزرگ نبود که تاثیر زیادی روی زندگی شما داشته باشد او را همان گونه که هست بپذیرید و اجازه ندهید چیزی به صمیمیت جنسی بین شما آسیب بزند.

🔺درک تفاوت‌ها : در دنیا هیچ دو انسانی کاملا مثل هم نیستند. شما و شریک‌تان هرچقدر هم  که عادات مشابه داشته باشید در مواردی با یکدیگر متفاوت هستید. باید توجه داشته باشید که هیچ‌گاه این تفاوت‌ها را عیب ندانید و آن‌ها را در فرد مقابل بپذیرید و تلاش کنید که صمیمیت جنسی را با وجود همین تفاوت‌ها بین خود برقرار نمایید.

🔺احساس امنیت : برای رسیدن به احساس صمیمیت جنسی اجازه دهید که شریک‌تان از وجود شما احساس امنیت کند. این موضوع فقط مربوط به آقایان نیست و بانوان نیز می‌توانند پشتیبان همسر خود باشند. اگر او در مورد مسائل روزمره با شما احساس آرامش کند در مورد مسائل جنسی نیز بسیار صمیمانه‌تر خواهد بود.

🔺همراهی در حل مشکلات : شما نباید شریک خود را فقط در روزهای خوشی همراهی کنید بلکه باید در مشکلات و اتفاقات ناگوار نیز مانند گذشته کنار او باشید. این کار بدون اینکه متوجه شوید باعث تقویت حس صمیمت و نزدیکی بین شما می گردد.

🔺همراهی در حل مشکلات : شما نباید شریک خود را فقط در روزهای خوشی همراهی کنید بلکه باید در مشکلات رابطه زناشویی و اتفاقات ناگوار نیز مانند گذشته کنار او باشید. این کار بدون اینکه متوجه شوید باعث تقویت حس صمیمت و نزدیکی بین شما می گردد.

🔺رابطه جنسی عاطفی : مهم‌ترین بخش برای ایجاد صمیمیت جنسی داشتن رابطه جنسی مرتب و مطابق میل طرفین است. رابطه جنسی باید به صورتی برقرار شود که هدف آن فقط ارضای نیاز بدنی نباشد و روشی برای ابراز علاقه و عشق به یکدیگر باشد. در انجام رابطه خلاقیت به خرج دهید و محل انجام رابطه ونوع پوزیشن خود را مرتبا تغییر دهید تا برای هم تکراری نشوید. تکرار موجب می‌شود که افراد هرچقدر هم که به یکدیگرعلاقه داشته باشند از هم دلسرد و نسبت به هم بی‌میل شوند. 

🔹مهم ترین موضوع در مورد ایجاد صمیمیت جنسی و رابطه جنسی این است که در مورد رابطه‌تان با یکدیگر صحبت کنید. از صحبت کردن درمورد رابطه جنسی خجالت زده نباشید. علایق خود را به شریکتان بگویید و آن ها را در رابطه بعدی امتحان کنید. 

🔺صحبت کردن در مورد رابطه جنسی بهترین راه برای ایجاد حس صمیمیت جنسی بین زوج هاست.

✅چه عواملی در زمان و نحوه‌ی صمیمت جنسی ما تاثیرگذار است؟

۱. شخصیت ما:
در بحث صمیمیت جنسی عوامل شخصیتی که میتوانند مهم باشند عبارتند از: 
🔺 بعضی از افراد اساسا جسورتر هستند و بعضی دیگر محافظه کار تر
پس در یک رابطه، اون کسی که جسورتر هست زودتر بحث مسائل جنسی را باز می‌کند.
🔺بعضی از آدمها نیاز به تجربه‌های بیشتری دارند، دست به خطر کردن را دوست دارند. بعضی افراد در هر چیزی احساس خطر می‌کنند و کمتر نیاز به تجربه کردن دارند. اون کسی که اهل تجربه کردن بیشتر هست، فانتزیها و تنوع‌طلبی‌های بیشتری دارد و قطعا بیشتر در مورد رابطه جنسی حرف می‌زند

۲. قوانین و ارزش‌های ما:
هر کدام از ما یک سری قوانین و ارزشهایی را داریم. البته که همه این قوانین و ارزشها را خودمان، برای خودمان ایجاد نکرده‌ایم؛ و بخش عمده‌ای از این ارزشها و قوانین به ما داده شده. همه‌ی ما ارزشها و قوانینی که از طرف خانواده، جامعه و همه آدمهای اطراف‌مان را درک می‌کنیم، درونی می‌کنیم. آدمهای مهم زندگی ما به مراتب تاثیرگذارترند و با قدرت بیشتری ارزشها و قوانین‌شان در ما درونی می‌شود.
تا زمانی که ما ارزشها را برای خودمان بازنگری نکنیم و به آنها آگاه نشویم، محکوم به استفاده از آنها هستیم.
ارزشهای به ارث رسیده مثل کفش و لباس و...  به ارث رسیده هستند، ممکنه در دوره خودش قشنگ و قابل استفاده بوده ولی در این دوره ممکنه کاربردی نداشته باشند.
یکی از موارد این سیستم ارزشی، باور دختر خوب یا پسر خوب هست.
پسر خوب یا دختر خوب چه کسی‌ است؟ وقتی ما بر اساس الگوی دختر خوب و پسر خوب می‌خواهیم زندگی کنیم، طبیعی است که صمیمت جنسی هم تحت تاثیر این مسئله قرار می‌گیرد و کلا نمی‌دانیم چه زمانی و به چه شکلی در مورد خواسته‌های جنسی صحبت کنیم.

پس نیاز داریم که اول خودمان به ارزشهایمان آگاه شویم، قاعده و قانونی برای خودمان بگذاریم و سپس در یک رابطه‌ی عاطفی بر اساس قانون خودمان پیش برویم..

۳. میزان انعطاف پذیری 
بعضی از ما آنچنان انعطاف‌پذیری داریم انگار که اصلا قانونی نداریم. یکی از دلایل این همه انعطاف‌پذیری نداشتن عزت نفس و اعتماد به نفس کافی است. که فقط و فقط زمانی این مشکل حل می‌شود که ما ارزشها و قوانینی برای خودمان داشته باشیم.
در یک رابطه عاطفی باید هر دو نفر انعطاف پذیری متناسب هم داشته باشند.
معمولا در کنار یک فرد به شدت سرسخت، یک فرد به شدت انعطاف‌پذیر هست.
افرادی که در رابطه بیش از حد انطاف پذیر هستند و قوانین و ارزشهای خاصی برای خودشان ندارند احتمال اینکه ترک بشوند خیلی زیاد هست.

🌼فیروزه سخندانی
روانشناس شخصیت و مشاور ازدواج
پژوهشگر و درمانگر مسائل جنسی

˄