سرد مزاجی چیست و به چه کسی میگوییم سردمزاج؟

در واقع ما تعریف خاصی بر اساس کمیت نداریم تا بتوانیم افراد را به دو طبقه سرد مزاج و گرم مزاج تقسیم بندی کنیم، ممکن است یک زوج اگر ماهی یک بار یک سکس پنج دقیقه ای داشته باشند هر دو نفر راضی باشند. آن چیزی که باعث میشود زوجین به کلینیک مراجعه کنند عدم همگونی در رابطه جنسی میباشد. ممکن است تمایلات جنسی زن بیشتر از مرد باشد و یا برعکس. بهتر است بدانیم که همگونی در سطح میل جنسی بندرت اتفاق می افتد دقیقا مثل اشتها که بندرت میتوان دو نفر را با سطح اشتهای یکسان پیدا کرد.

بسیاری از زوجین از نداشتن همگونی میل جنسی با همسرشان، رنج می ‌برند و در کلینیکها بیشترین مراجعین کسانی هستند که با این مسئله مواجه شده اند. این مشکل در هر نژاد و کشوری شایع است. در تحقیق ها نشان داده شده است که از هر ده مردِ دارای اختلال میل جنسی یک نفر مشکلش را مطرح میکند و از هر ده زن، پنج نفر این مشکل را مطرح میکنند. شاید به همین دلیل است که وقتی میخواهیم در مورد سرد مزاجی صحبت کنیم بیشتر متوجه زن ها میشویم در صورتی که این مشکل به جنسیت مربوط نمیشود.

معمولا مردانی که دارای کمی میل جنسی هستند سن بالاتری نسبت به زنان دارند چون دیرتر مراجعه میکنند.

در ابتدا بهتر است مراحل چرخه رابطه جنسی را با هم ببینیم. این چرخه دارای چندین مرحله میباشد. البته برای چرخه رابطه جنسی مدلهای مختلفی میباشد ولی برای :

1-  میل جنسی

2-  تحریک

3-  تثبیت

4-  ارگاسم

5-  فرونشینی

افرادی که دچار سردمزاجی هستند در واقع در مرحله اول این چرخه دچار اختلال میباشند.

ممکن است شخصی همیشه ی عمرش دارای میل جنسی پایینی بوده و یا ممکن است مدت زمانی است که دچار اختلال سردمزاجی شده باشد و همچنین ممکن است در همه موقعیتها باشد و یا در بعضی موقعیتها.

میتوانیم علل سرد مزاجی افراد را از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار دهیم:

دیدگاه زیستی:

1-  اثر مستقیم بعضی داروها مثل قرصهای ضد بارداری

2-  اثر مستقیم فیزیولوژیک مثل افتادگی واژن یا رحم

3-  ناتوانی ناشی از یک بیماری

4-  بی اختیاری مدفوع و ادرار

5-  تمامی بیماریهای کلیوی

6-  تمامی بیماریهای قلبی

7-  کاهش تولید تستوسترون لازم

  1. کاهش ميزان تستوسترون آزاد
  2. شیردهی

10-                     ....

دیدگاه روانی: سرد مزاجی ریشه در علل و مشکلات روانشناختی دارد:

1-  اثر روانی ابتلا به یک بیماری مثلا دیابت

2-  تصوير ذهني نامناسب از بدن 

3-  احساس افسردگی و خشم

4-  احساس طرد شدن از همسر

5-  احساس گناه

6-  ترس از بارداری

  1. ترس از نرسیدن به حد صميمت مورد نظر

8-  اختلاف با همسر

9-  نداشتن جذابیت جنسی همسر

10-                       ....

 

همچنین این مسئله از دیدگاه های دیگر نیز قابل بررسی میباشد که در این مقاله فرصت بیان و بررسی آنها نمیباشدو سعی بر اینست که عوامل نامبرده را تا حدودی توضیح دهیم.

 

قرص ضد بارداری و تاثیر آن بر میل جنسی

برخي از زنان با مصرف قرص‌هاي ضدبارداري خوراکي دچار کاهش ميل جنسي مي‌شوند. البته اين قضيه درباره همه زنان صادق نيست. برعکس در گروهي از زنان به خاطر رفع نگراني از بارداري ناخواسته ميل جنسي افزايش هم پيدا مي‌کند.

در صورتي که زن وشوهر از اين تاثير کاهنده ميل جنسي قرص‌هاي ضدبارداري در برخي از موارد آگاه نباشند، ممکن است اين موضوع به تعارض و اختلاف آن دو بينجامد و اين اختلاف هم بيشتر رابطه زناشويي آنها را مختل کند.

مهمترین هورمونی که در میل جنسی زنان و مردان اهمیت بسیار دارد میزان تستوسترون تولید شده توسط بدن میباشد و از آن مهمتر میزان تستوسترون آزاد، یعنی میزان تستوسترونی که در دسترس سلول قرار میگیرد. توجه داشته باشيد که هورمون تستوسترون- هورموني است که هم ميل جنسي مردان را ايجاد مي‌کندو هم در ايجاد ميل جنسي زنان دخيل است. هر چه ميزان تستوسترون «آزاد» در خون زن کاهش يابد، ميل جنسي او نيز کاهش مي‌يابد

يکي از سازوکارهايي که قرص‌هاي ضدبارداري ممکن است از طريق آن بر ميل جنسي اثر بگذارند، افزايش دادن ميزان «گلوبولين متصل‌شونده به هورمون جنسي» (SHBG) است. و این ماده پروتئيني به تستوسترون در بدن متصل مي‌شود؛ در نتيجه ميزان تستوسترون آزاد در خون کاهش مي‌يابد.

اگر جزء آن دسته از خانمها هستید که قرص ضد بارداری بر شما باعث بی میلی جنسی گردیده است توصیه میشود از نوع دیگر داروهای ضدبارداری استفاده کنید. در برخی خانم‌ها، اگر قرص جلوگیری از بارداری مصرفی با قرصی که آندروژنیک یا هورمون مردانه بیشتری دارد، عوض شود، میزان تمایل جنسی به حالت اولیه باز می‌گردد. 

فیروزه سخندانی 

روانشناس شخصیت و مشاور ازدواج

پژوهشگر و درمانگر مسائل جنسی

˄