واژینیسموس-انقباض غیرارادی عضلات واژن

انقباض غیرارادی مهبل یا واژینیسم عبارت است از انقباض عضلات اطراف مهبل (واژن) این واکنش کاملاً غیرارادی و غیرقابل کنترل بوده و مانع از ورود هر جسم خارجی حتی انگشت یا تامپون به مهبل می‌شود. هر گونه تلاش برای دخول موجب دردهای شدید می‌شود. واژینیسم  اغلب علت روانی دارد.

انواع واژینیسم:

اولیهکه هر گونه دخول برای اولین بار را غیرممکن می‌سازد

ثانویهکه پس از دوران طولانی روابط جنسی بدون درد و معمولاً بعد از یک  تجربه ناخوشایند جسمی یا روانی ایجاد می‌شود. واژینیسم همراه با عدم خونریزی ماهیانه نشانه‌ای است بر مهبل بسیار تنگ که در صورت تشخیص صحیح به آسانی قابل درمان است.

علل:

واژینیسم می‌تواند علل گوناگون داشته باشد از جمله:  فقدان آموزش جنسی، آموزش جنسی سختگیرانه، ترس شدید یا شرم از روابط جنسی، کثیف انگاشتن روابط جنسی.

عواقب:

دردهای مهبلی در حین دخول یا تلاش برای دخول نه تنها مانع هر گونه دخول می‌شود بلکه منجر به دور باطلی می‌گردد که از ترس از درد و انقباض غیرارادی شروع و به درد شدید و عدم دخول ختم می‌شود واژینیسم در زنان ایجاد احساس عدم اعتماد به نفس، ناتوانی، غیرطبیعی بودن، و سرزنش خود می‌کند. واژینیسم عواقب سنگینی بر تعادل زندگی جنسی و عاطفی زوجین دارد و نیز به علت عدم تحمل دخول هر نوع جسم خارجی ازمایشهای پزشکی مربوط به بیماریهای جنسی را ناممکن می‌کند. واژینیسم در بسیاری از فرهنگها تابو محسوب می‌شود. در حالی که در صورت تشخیص به موقع، درمان آن در بیماران مشتاق به بهبودی امکان‌پذیر است.

درمان:

کمک از یک روانشناس سکستراپ

منابع

1.     Crowley T, Goldmeier D, Wadsworth J, Hiller J, Diagnosing and managing vaginismus [archive], BMJ 2009;338:b2284

  1. Reissing E, Binik Y, Khalife S, Cohen D, Amsel R, Etiological correlates of vaginismus: sexual and physical abuse, sexual knowledge, sexual self-schema, and relationship adjustment [archive], J Sex Marital Ther, 2003;29:47-59

3.      McGuire H, Hawton KKE, Interventions for vaginismus [archive], Cochrane Database Syst Rev, 2001;(2):CD001760

فیروزه سخندانی 
روانشناس شخصیت و مشاور ازدواج

درمانگر و پژوهشگر مسائل جنسی

˄