یائسگی و دوره پیش از یائسگی

درباره دوره پیش یائسگی بانوان چه می دانید؟
معمولا متوسط سن رسیدن به یائسگی ۵۱ سال است، اما تحقیقات جدید متوجه شدند که یک سوم از زنان قبل از سن ۳۵ سالگی وارد دوره پیش یائسگی (مرحله انتقال به یائسگی) می شوند. دوره یائسگی با دوره پیش یائسگی تفاوت دارد. وقتی زنی درباره رسیدن به یائسگی صحبت می کند، در واقع در حال توضیح دوره پیش یائسگی است. یائسگی دوره ای است که عادت ماهیانه شما به طور کامل برای مدت دوازده ماه متوالی متوقف شده و بعد از آن زن نابارور می شود، در حالی که دوره پیش یائسگی (پنج تا هشت سال) زمانی است که هنوز عادت ماهیانه وجود دارد و چند سال زمان می برد تا به طور کامل زن یائسه شود.به طور طبیعی، زنان باید از ۴۰ سالگی به بعد تغییرات هورمونی را تجربه کنند. اما با توجه به تنزل کیفیت مواد غذایی، سبک زندگی نامناسب و استرس، بیشتر زنان پیش از رسیدن به این سن، با سندرم تخمدان پلی کیستیک و کاهش باروری روبرو شده و به دوران پیش یائسگی وارد می شوند. به این معنی که ممکن است زنان یک دهه قبل از وارد شدن به یائسگی از این علائم رنج ببرند.

 

✅نشانه های پیش یائسگی
در طول دوره پیش یائسگی (پایان عملکرد تخمدان)، ممکن است علائمی مثل 
🔸پریودهای نامنظم، 
🔹گرگرفتگی، 
🔸زودرنجی، 
🔹نوسانات خلقی، 
🔸بیخوابی، 
🔹نفخ و 
🔸اضافه وزن 
را تجربه کنید. این علائم در دوران یائسگی هم وجود دارند. توصیه می شود که برای اندازه گیری سطح هورمون های محرک فولیکولی یا FSH (که فرایند تولید مثل را تنظیم می کند) و استرادیول (استروژن تولید شده توسط تخمدان)، آزمایش خون بدهید. سطح بالای FSH ممکن است نشان دهنده این باشد که شما در دوره پیش یائسگی هستید، البته این آزمایش باید در چند روز اول دوره قاعدگی (ترجیحا روز دوم) انجام شود.کاهش ذخیره تخمک ها به این معنیست که تخمدان به FSH بیشتری نیاز دارد تا آزاد سازی تخمک ها را تحریک کند. البته در این روند شما نباید خونریزی شدید یا مکرر را طبیعی تصور کنید، و در صورت وقوع آن نیاز به مراقبت و درمان پزشکی دارید. تفاوت اصلی دوره پیش یائسگی و یائسگی این است که در پیش یائسگی هنوز هم می توانید باردار شوید. ممکن است عادت ماهیانه شما نامنظم شود اما هنوز هم در صورت عدم انجام اقدامات احتیاطی امکان بارداری وجود دارد، زیرا با وجود نامنظم بودن آن، تخمک گذاری انجام می شود. 

 

✅تغذیه سالم  در دوره پیش یائسگی:
برای مقابله با یائسگی زودرس ، رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و ورزش کنید. طبق یک تحقیق که در این زمینه انجام شده است، مصرف مواد غذایی که سرشار از 💥استروژن (مثل عدس، دانه کتان و نخود) می تواند گرگرفتگی و تعریق شبانه را به طور کامل از بین ببرد. غذاهایی بخورید که ترکیبی از 💥کربوهیدرات های پیچیده (سبزیجات و غلات سبوس دار)، 💥پروتئین بدون چربی (گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل و عدس) و فیبر باشد. 
💥کمتر نمک مصرف کنید، چون سدیم آن باعث احتباس آب می شود. 
💥قند خونتان را متعادل نگه دارید. قند باعث به اوج رسیدن انسولین می شود. مصرف غذاها و نوشیدنی های خیلی شیرین باعث نوسان قند خون شما می شود.
💥 اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. خیلی از علائم پیش یائسگی به کمبود 💥اسیدهای چرب امگا ۳ مربوط است، پس ماهی و دانه کتان (منبع فیتواستروژن ها و فیتوسترولها که به کاهش گرگرفتگی و خشکی واژن کمک می کنند) را وارد رژیم غذاییتان کنید. 
💥کمبود منیزیم با عدم تعادل هورمون های زنانه مرتبط است .
💥 ویتامین D برای رساندن کلسیم به استخوان لازم است، پس کمی از نور خورشید استفاده کنید.

 

✅ورزش در دوره پیش یائسگی
با سقوط سطح هورمون ها، خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش پیدا می کند، پس به طور منظم ورزش کنید. فعالیت جسمی ، باعث استخوان سازی می شود. پنج بار در هفته (۳۰ دقیقه در روز) ورزش کنید. یک زن ۴۰ ساله با تناسب اندام در مقایسه با زنی که اصلا ورزش نمی کند خیلی راحت تر دوران پیش یائسگی و یائسگی را طی خواهد کرد. ورزش کردن برای از بین بردن افسردگی و اضطراب مفید بوده و میل جنسی را هم افزایش می دهد. شش تا هشت ساعت بخوابید و استرس را با یوگا و مدیتیشن کاهش دهید.

 

✅تاثیر دوران پیش یائسگی و دوره یائسگی در سکس زنان
دوره پیش یائسگی و یائسگی تاثیری در میزان میل جنسی زن ندارد و فقط امکان دارد بعلت کمبود استروژن خیس شدگی ناحیه واژن دیرتر و یا کمتر ایجاد شود که برای حل کردن این موضوع سه راه وجود دارد:
1️⃣افزایش مدت زمان معاشقه
2️⃣افزایش تعداد دفعات رابطه جنسی
3️⃣استفاده از لوبریکانت (مایعی برای ایجاد لیزی در ناحیه واژن که میتوانید از داروخانه تهیه نمایید)
💠ارگاسم زنان در دوره یائسگی و پیش از یائسگی نسبت به قبل تغییری نخواهد کرد.

فیروزه سخندانی 
روانشناس شخصیت و مشاور ازدواج
پژوهشگر و درمانگر مسائل جنسی

˄