از طلاق چگونه پیشگیری کنیم؟

آمار رسمی اعلام می کند که توی تهران و شهرهای بزرگ از هر ۳ ازدواج یکی به طلاق ختم می شود. البته نداشتن تفاهم هنوز هم یک از دلایل جدایی است.
این آمار بالای طلاق اولین سوالی را که به ذهن آدم می آورد این است که دلیل جدایی این زوج های یک زمانی عاشق چه بوده؟ چه طور می شود دو نفر آدمی که تا دیروز قربان صدقه هم می رفتند، امروز آنقدر از هم دور شده اند که تنها راه را در جدایی می بینند. بگذریم که این روزها جوان ها به اولین مشکلی که برمی خورند بهترین راه حل را در جدایی می بینند و دیگر کمتر زوجی را پیدا می کنید که برای ساختن زندگیش و نگه داشتن کسی که یک زمانی عشقش بود بجنگد.  این روزها زوج های جوان فرار را بر قرار و تلاش برای ساختن زندگی ترجیح می دهند. اما مهمترین دلیل این جدایی ها چیست؟
♦️یكی از عواملی كه می تواند به عنوان دلایل طلاق مطرح شود به مسایل اقتصادی برمی گردد. وقتی درآمد كفاف هزینه را نمی دهد یك سری برخوردها بین زن و مرد ایجاد می شود كه متعاقبش گاهی طلاق است. می توانیم بگوییم در حال حاضر بخش عمده ای از طلاق ها به مسائل اقتصادی بر می گردد.
♦️بخش دیگری از طلاق هم به مشكل دیگر جامعه یعنی اعتیاد بر می گردد. وقتی زنی می فهمد که همسرش معتاد است و درآمد ندارد، در نهایت امید به آینده سیاه  و تیره می شود.
♦️انتخاب نامناسب : افراد به صورت ظاهری همدیگر را انتخاب كرده اند و شناخت کافی از هم ندارند. در شهرهای كوچك یا روستاها مشکل فرق می کند. آنجا طرفین كاملا همدیگر را می شناسند اما معمولا انتخاب ها به اجبار خانواده است و این دردسر ساز می شود. عامل مهم دیگری که این روزها درصد زیادی از آمار طلاق را به خود اختصاص داده این است كه زن و شوهر ها آموزش درستی برای همسرداری ندیده اند. مثلا راجع به نحوه تعامل با هم و نحوه زندگی باهم هیچ آگاهی ندارند.
♦️عدم آموزش از نحوه زندگی زناشویی از نظر روانشناسی، ‌بهداشتی و‌ فرهنگی به جوان ها 
♦️بعلت تفاوت فاحش در سطح فکری، درک متقابلی از یکدیگر  وجود ندارد و همین عامل طلاق میشود.
♦️نامزدی یک ساله احتمال طلاق را کم می‌کند
♦️مشاوره پیش از ازدواج و زوج درمانی میتواند با آموزش و ایجاد شناخت برای دختر و پسر، از طلاق ممانعت کند.
♦️به گفته مدیر‌كل دفتر امور بانوان وزارت كشور “از هر پنج ازدواجی كه در ایران صورت می‌گیرد یكی موفق است، یكی به طلاق می‌انجامد و در سه تای دیگر خانواده آشفته است.” پیش بینی می شود که اگر وضعیت فرهنگی به همین منوال ادامه پیدا کند آمار طلاق از این هم بیشتر می شود. یکی دو سال که از ازدوج می گذرد دخترها و پسرها تازه می فهمند که همه ازدواج مسائل جنسی نیست و چیزهای دیگری غیر از ظاهر طرف مقابل را هم باید در انتخابشان ملاک قرار می دادند. اما آن موقع معمولا دیگر دیر شده است و راهی برای برگشت وجود ندارد.

درست  و آگاهانه انتخاب کنیم تا یکی از سه زوج طلاق گرفته آمارها نباشیم.

فیروزه سخندانی 

روانشناس شخصیت و مشاور ازدواج

پژوهشگر و درمانگر مسائل جنسی
 

˄