ازدواج بدون رابطه جنسی

✅ازدواج بدون رابطه جنسی

قسمت اول:

ازدواج به وصال نرسیده یکی از انواع ازدواجی است که رابطه جنسی ندارد.

در این نوع از ازدواج،  زوجین در ابتدای ازدواجشان تلاش برای رابطه جنسی انجام می‌دهند ولی به دلایل مختلف این رابطه انجام نمی‌شود. زوجین رفته رفته دلسرد و دلسردتر می‌شوند، طوریکه در بعضی از این زوجین، اولین رابطه جنسی سالها طول میکشد.

شاید از خودتان سوال کنید که چه چیزی این زوجین را کنار هم نگه می‌دارد؟

اگر اجزای عشق را به قول اشترنبرگ، صمیمت، سکس و تعهد بدانیم. این زوجین ضلع سکس را حذف کرده‌اند و فقط با صمیمت و تعهد در کنار هم هستند.

بعضی از زوجین سالها می‌توانند ازدواج بدون رابطه جنسی را قبول کنند، ولی بعضی از این زوجین یا جدا می‌شوند، یا رابطه موازی پنهانی و یا یک ازدواج دیگر در کنار این ازدواج  دارند

 

زوجینی که درگیر ازدواج به وصال نرسیده یا واژینیسموس می‌شوند، اگر همان ابتدا به روانشناس شکستراپ مراجعه کنند، معمولا خیلی سریع مشکل‌شان حل می‌شود، ولی در غیر این‌صورت تا سالها درگیر این مشکل هستند. در بعضی از این زوجین رابطه جنسی انجام می‌شود ولی خشم ناشی از روزهای قبل از انجام  رابطه جنسی ممکن است به ازدواج آسیب وارد کند.

🍀قسمت دوم:

یکی دیگر از دلایل حذف رابطه جنسی از ازدواج، اختلالات جنسی هست، مثلا مردی که دچار یک یا چند بار مشکل در نعوظ  و یا در انزال می‌شود، نگرانی زیادی را تجربه می‌کند و ترجیح می‌دهد که فاصله رابطه جنسی را زیاد کند و کم‌کم رابطه‌ی جنسی حذف می‌شود.

در بعضی موارد زن، مرد را سوال‌پیچ می‌کند که چه مشکلی هست و یا حتی نگاه تحقیر‌امیز و سرزنشگر دارد. و این نوع برخورد هم نگرانی مرد را برای انجام رابطه‌ی جنسی بیشتر و بیشتر می‌کند.

🔺باید بدانیم که هر مردی حتما دچار مشکل در نعوظ و یا در انزال می‌شود و این کاملا طبیعی هست ولی نوع برخوردی که با این واقعیت می‌شود، می‌تواند آن را به یک مشکل و دردسر اساسی تبدیل کند.

🔺بهترین کار در این مواقع قبول کردن این واقعیت هست: نعوظ یک موقع رضایت بخش هست و یک موقعی هم مطابق میل ما نیست،  پس وقتی که نعوط مطابق میل ما نیست می‌توانیم رابطه جنسی را به زمان دیگری  موکول کنیم ولی این زمان نباید طولانی باشد. فقط یادمان باشد که اگر دفعه بعد هم با اضطراب دفعه قبل رابطه جنسی شروع شود مجددا با همان مشکل مواجه می‌شویم.

🍀قسمت سوم:

بهداشت جنسی یکی از عوامل مهم در انجام یا حذف رابطه جنسی هست.

بهداشت دهان، بهداشت بدن و بهداشت عضو جنسی، هرسه تا از مهمترینها هستند.

بسیاری از زوجین نمی‌توانند راجع به بهداشت جنسی با همسر خود گفتگو کنند.

یکی از وظایفی که ما در این مورد داریم این هست که استاندارد همسر را رعایت کنیم.

ولی مواردی هم هست که یکی از زوجین، استاندارد وسواس گونه‌ای دارد، که شاید رسیدن به این استاندارد غیرممکن باشد، در این صورت بهترین کار مراجعه به روانشناس سکستراپ هست.

🔺پس نکته مهم این هست که زوجین بتوانند در مورد بهداشت جنسی با یکدیگر گفتگو کنند و استاندارد همدیگه را رعایت کنند.

🍀قسمت چهارم:

یونگ شخصیت زنان و مردان را دسته بندی می‌کنند، هفت تیپ شخصیتی برای زنان و هشت تیپ شخصیتی برای مردان در نظر می‌گیرد.

در این دسته بندی دو تیپ خاص نیاز چندانی به رابطه‌ی جنسی ندارند. در مردان تیپ شخصیتی هادِس و در زنان تیپ شخصیتی هِستیا.

مهمترین ویژگی مردان هادس، درونگرا بودن هست.

مردانی که از نوع تیپ شخصیتی هادس هستند نیاز چندانی به رابطه جنسی ندارند، ازدواج برایشان تعهد هست و به شدت نسبت به همسر احساس مسئولیت دارند. این مردان برای همسرشان احترام زیادی قائلند. به هیچ عنوان خیانت نمی‌کنند ولی تمایل خاصی هم به انجام رابطه‌ی جنسی ندارند.

در ازدواج با مرد هادسی رابطه‌ی جنسی از یک حداقلی شروع می‌شود و نهایتا به صفر می‌رسد.

در زنان هم یک تیپ شخصیتی به نام هستیا وجود دارد که این زن هم تمایل خاصی به رابطه‌ی جنسی ندارد، حتی بدون ازدواج هم می‌تواند خوشحال باشد. مهمترین ویژگی این زنان توجهشان به معنویات هست و زندگی‌شان را بیشتر در این مسیر می‌گذراند. همچنین یک ویژگی مهم و قشنگ دیگری که دارد به شدت توجه به فضای خانه دارد و همیشه خانه‌ای گرم و پذیرا دارد.

هادس و هستیا در ازدواج به شدت تعهد دارند ولی علاقه‌ای به رابطه‌ی جنسی ندارند.

🍀قسمت پنجم:

تقریبا همه اختلالات خُلقی، مثل افسردگی، اضطراب ... باعث کاهش میل جنسی می‌شود؛ و اضطراب یکی از دلائل شایع و مهم برای حذف رابطه جنسی است.

اضطراب‌های روزمره و همچنین اضطراب عملکرد جنسی هر دو آسیب‌زا هستند.

🔹اضطرابهای روزمره مثل مشکلات شغلی، مالی، بچه‌ها و هر چیز دیگری که به نوعی می‌تواند ما رو درگیر خودش کند.

🔹اضطراب عملکرد جنسی چیست؟

بسیاری از افراد در زمان رابطه‌ی جنسی، به جای اینکه از تک‌تک مراحل رابطه‌ی جنسی لذت ببرند، تمام فکر و ذکرشان چگونگی عملکردشان است و انگار که تمام مدت دارند چیزی را چک می‌کنند.

 مثلا چک کردن میزان نعوظ مردان که این کار هم توسط مردان و هم توسط همسران‌شان ممکن است انجام شود.

یا توجه به ارگاسم زن و انتظار برای انجام شدن آن، یا نگرانی از زمان انزال مرد.

این اضطراب می‌تواند به صورت خودتماشاگری باشد، مثلا مرد مدام دارد خودش را چک می‌کند و یا زن مدام دارد فکر می‌کند آیا به اندازه کافی خوب هست یا نه.

همچنین این اضطراب ممکن است به صورت ذهن خوانی باشد. یعنی مرد مدام دارد فکر می‌کند که در فکر همسرش چه می‌گذرد و یا زن مدام فکر می‌کند که همسرش در مورد او چه فکر می‌کند.

🔺اضطراب و لذت یک جا نمی‌توانند باشند.

🍀قسمت ششم:

خشم، مهمترین عامل برای حذف رابطه جنسی از ازدواج هست.

خشم موضوع مهمی در انسان هست، شاید اگر احساس خشم وجود نداشت، نیاز به درمان و درمانگری هم احساس نمی‌شد.

خشم یک احساس کاملا طبیعی است که باید متناسب با رویداد ابراز شود. اگر به خشم فرصت ابراز داده نشود، خودش به طور ناخودآگاه تصمیم می‌گیرد که چه کار کند.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند ابراز خشم یعنی داد و فریاد و خشونت؛

🔺 ابراز خشم می‌تواند به صورت صحبت کردن باشد یعنی ما قادر باشیم که بتوانیم بگوییم از یک موضوعی عصبانی هستیم.

بسیاری از ما بلد نیستیم خشم خود را ابراز کنیم و سکوت را انتخاب می‌کنیم. ولی در واقع با سکوت، خشم را سرکوب کرده‌ایم و دیر یا زود این احساس خشم به خود ما یا روابط‌مان آسیب می‌زند.

خشمی که ابراز نشود می‌تواند از فردی به فردی دیگر انتقال پیدا کند، مثلا از قبل از ازدواج نسبت به والدین‌مان خشم داشتیم و بعد از ازدواج این خشم را به طور ناخوآگاه به  همسرمان انتقال می‌دهیم.

افراد وقتی نتوانند خشم خودشان را ابراز کنند تبدیل به شخصیت "پرخاشگر منفعل" یا passive aggressive می‌شوند.

شخصیت پرخاشگر منفعل در ظاهر فردی آرام و متین و مهربان هست ولی در واقع فردی است که خشمهایش را سرکوب کرده ولی خشمها در یک جایی ناخودآگاه ابراز می‌شوند.

در مردان پرخاشگر منفعل، اختلالات جنسی مثل اختلال در نعوظ، و یا اختلال در انزال و همچنین بی‌میلی جنسی به فراوانی دیده می‌شود.

زنان پرخاشگر منفعل معمولا در جواب خواسته جنسی همسرشان بهانه‌هایی مثلا معقول می‌آورند مثل خستگی، سردرد، صبح زود باید بیدار بشم، بچه‌ها بیدارند و...

اشتباه نکنید که اگر همسر شما دچار اختلال جنسی شده و یا بهانه‌هایی برای انجام رابطه جنسی می‌آورد، حتما خشم دارد. باید ببینیم جواب رد دادن به پیشنهاد رابطه چقدر مکررا اتفاق می‌افتد.

🔺در پیشنهاد رابطه جنسی خیلی طبیعی هست که یک نفر به اندازه کافی آمادگی نداشته باشد ولی اگر این عدم آمادگی بارها و بارها اتفاق می‌افتد، باید به این مسئله توجه شود و علت آن را که می‌تواند خشم نسبت به همسر باشد را پیدا کرد.

🔹خشم و سکس نمی‌توانند یک جا باشند.🔹

🍀قسمت آخر:

حذف رابطه جنسی از ازدواج چند دلیل دارد که بطور خلاصه و طبقه‌بندی شده توضیح می‌دهم:

1. دلایل فیزیولوژیکی:

مثل محدودیتهای جسمانی مثلا بیماریهایی که الزاما ناتوانی فیزیکی برای انجام رابطه جنسی ایجاد کنند و یا بیماریهایی که ناتوانی جنسی بیاورند. که در این شرایط افراد اگر نسبت به یکدیگر کشش جنسی داشته باشند از راههای مختلفی برای یکدیگر رضایت جنسی ایجاد می‌کنند.

2.دلایل فردی:

مثل اضطراب، افسردگی، وسواس، باورهای اشتباه در مورد رابطه جنسی و...

3.دلایل بین فردی:

مثل دوست نداشتن همسر، خشم، تنشهای زیاد بین زوجین، بی احترامی، نداشتن همدلی و صمیمیت،...

🔹اگر از آخرین رابطه جنسی شما با همسرتان بیشتر از دو ماه گذشته حتما این قضیه را پیگیری کنید و به دنبال حل کردن مسئله باشید.

🌼فیروزه سخندانی

روانشناس شخصیت و مشاور ازدواج

پژوهشگر و درمانگر مسائل جنسی

˄